Friday, July 24, 2015

Anugerah Cinta Buat Lelaki


Sesungguhnya, itu bukanlah tajuk novel atau lagu. Tiba-tiba terasa nak bagi honest view terhadap 'cinta' yang wujud dalam diri setiap lelaki dalam dunia ni, termasuk aku. Dan apa yang aku maksudkan dengan cinta, adalah cinta yang melibatkan hati, perasaan, jiwa dan raga....

...dari seorang lelaki.

kalau aku tengok lelaki yang dah bercinta, ada teman wanita, kerap keluar bersama, bercakap di telefon lama-lama, aku jadi cemburu. Sebab apa? Sebab aku tak (belum) mampu hidup macam mereka. Aku anggap mereka mempunyai disiplin, komitmen, pengurusan masa, pengurusan kewangan, pengurusan emosi dan pengorbanan yang tinggi/tip top. Senang cerita, bercinta bukanlah benda yang mudah (kalau ada niat untuk terus jadi halal).

Ini bukan nasihat, tapi cuma honest view dari seorang yang terasa dan ingin bercinta kalau diizinkan.

Disiplin - bukan senang nak faham perempuan, sebab itu juga membawa kepada susahnya bercinta. Melainkan kau bercinta dengan yang sama jenis, itu aku tak tahu. Nak bercinta, kalau hidup sendiri pun tak ada disiplin, macam mana nak ada seorang lagi?  
...Atau mungkin dengan kehadiran perempuan tu yang buatkan lelaki lebih berdisiplin?

Komitmen - bagi aku, kalau nak bercinta ni kena betul-betul bersedia. Bersedia untuk segala-galanya. Lebih tepat lagi, bersedia untuk bertanggungjawab terhadap seseorang, walaupun secara teknikalnya kau baru dalam fasa bercinta. Tapi, memang itu yang sepatutnya kan? Perempuan mengharapkan lelaki yang bertanggungjawab, dan untuk ada rasa tanggungjawab, kena ada komitmen. Kalau assignment pun hantar lambat, aku tak dapat bayangkan macam mana hidup aku kalau bercinta.  
...Atau mungkin dengan kehadiran perempuan tu yang buatkan lelaki lebih sedia untuk bagi komitmen?

Pengurusan masa - aku cuba bayangkan kalau aku bercinta dengan perempuan yang sama kelas, sama kolej dan everything will lead to 'sentiasa bersama-sama'. Aku pasti mereka yang ada kekasih yang macam aku cakap tadi mampu mengurus masa dengan cekap. Yelah, kawan-kawan, kelas, ibu ayah, lecturer, kekasih, dan hidup sendiri. Aku yakin semua itu tak perlukan perhatian yang lebih. Cuma, kalau dapat kekasih yang nak 'sentiasa bersama-sama' macam kat atas tadi, macam mana? Matilanakkk.  
...Atau mungkin dengan kehadiran perempuan tu yang buatkan lelaki lebih bijak menguruskan masa?


Aku penat, I'Allah ada masa (tengok, nak update blog pun takde masa, inikan nak bercinta?) aku sambung. Before it's too late, Selamat Hari Raya, Maaf Zahir & Batin (:

1 comment:

Zul Fattah said...

cpat2 la cari n khwin.. settle msalah