Wednesday, January 28, 2015

marsupilami



pernah dulu masa zaman sekolah menengah, tingkatan 5, semua budak termasuk aku diprovokasikan dengan penggunaan ayat atau perkataan bombastik dalam karangan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris SPM.

sebagai seorang yang nak dapat A1, aku pun gigih study perkataan bombastik nak tunjuk ayat aku setaraf ayat pelajar pelajar sekolah berasrama penuh. maklumlah, kita sekolah biasa je.

banyak ayat yang aku baru dengar;
- lackadaisical 
- lokanikally (aku tak sure wujud ke tak tapi aku pernah guna untuk exam dan cikgu tak cakap betul ke salah)
- marcapada
- dasawarsa
- pascaperindutrian
- marsupilami 

aku nak tekankan pada perkataan terakhir tu.

sebagai seorang yang lurus bendul dan innocent, aku percaya dengan budak kelas aku sebab dia salah seorang top student jugak. dia kata, 'marsupilami' adalah perkataan bombastik yang boleh gantikan perkataan 'kesimpulan'.


Contoh: 
'Secara marsupilaminya, penguatkuasaan undang-undang harus diperketatkan dan bla bla bla'


aku percaya bulat-bulat,
aku percaya hidup-hidup.

sebelum aku propose perkataan tu pada cikgu BM, dia laju-laju tarik bahu aku dan cakap yang marsupilami tu adalah binatang berekor panjang yang ada kulit harimau bintang.

celaka.



1 comment:

Jenny Pa-un said...

hahaha,,kelakarnya marsupilami... dulu masa form 5 mmg gigih juga bljr perkataan bombastik lagi2 time buat karangan..