Wednesday, July 9, 2014

Apakah itu Rukun Qauli?

Hai!

kata orang, Sharing is Caring bukan? jangan tahu kongsi isteri sahaja, tapi benda lain tak mahu dikongsi. apa salahnya berkongsi perkara lain yang mendatangkan faedah, betul tak anak-anak?

baiklah!

saya mahu kongsikan satu perkara yang (sebenarnya) dikongsi oleh roommate saya. well, sekarang dah jadi bekas roommate sebab dia dah pindah kolej lain. tak ada siapa nak bagi pinjam kereta, bagi nasihat, bagi muruku ikan, teori sains dan macam macam lagi. disebabkan roommate jugalah aku beli muruku ikan tu dan buat kudap-kudap dekat rumah. pertemuan (pertemuan suara) terakhir kami pun dekat shower blok sbb masa aku nak gerak balik cuti dia tengah mandi pakai selipar aku.

tapi takpelah... :')

moving on! 

Apakah itu Rukun Qauli?

Ruku Qauli adalah salah satu kategori rukun solat. Qauli (sebutan), Qalbi (hati) dan Fi'li (perbuatan). Hukumnya WAJIB, di mana sebutannya perlu didengar di telinga sendiri ketika dilafazkan. Perkara di dalam rukun Qauli adalah seperti berikut:

- Takbiratul ihram
- Al-Fatihah
- Tahiyyat akhir
- Selawat
- Salam pertama

5 perkara ni ditolak dari rukun solat yang ada 13 tu, jadi yang selebihnya jatuh di bawah rukun Qalbi dan juga rukun Fi'li :)

bila dah wajib, maka kalau tak buat solat jadi sah atau tidak anak-anak? haaa 

aku ada juga baca artikel lain sebelum share benda ni, I'Allah bermanfaat pada siapa yang tak tahu. Selamat berpuasa untuk hari-hari yang tinggal! :D

p/s - ini penjelasan basic mengenai rukun Qauli, boleh lah kot kalau nak baca mana-mana artikel lain untuk penjelasan lebih mendalam dan terperinci. 



1 comment:

Azrin Rahim said...

Tq for the sharing...